662-459-404 [email protected]
Vit A

Zaczynamy abecadło witamin!!! Vit. A

DLA ZDROWIA NASZYCH OCZU!!!!
oczy

Vitamina A (retinol)
Prowitamina A (beta-karoten)

Najważniejsze funkcje: wpływ na proces widzenia: znany myślę przez wszystkich jest niedobór tej vit. skutkujący kurzą ślepotą- czyli zaburzeniem widzenia o zmroku. Spowodowane jest to rodopsyną, której składnikiem jest vit A, barwnika światłoczułego.
Prawidłowa podaż zapobiega wystąpieniu suchego oka, poprawia też ostrość wzroku, podnosi wydolność układu odpornościowego, wspomaga walkę z infekcjami, szczególnie układu oddechowego i pęcherza moczowego. Zmniejsza ryzyko wystąpienia raka … jeśli jest też stosowany z innymi przeciwutleniaczami i zdrową dietą i aktywnością fizyczną.
RAZEM – JEST DUŻA SZANSA NA UNIKNIĘCIE ZŁYCH KONSEKWENCJI!!!
Gdy zaobserwujesz opóźnienie przystosowania się oka do ciemności powyżej 10 sek. należy się tym zainteresować… i zwiększyć ilość produktów bogatych w vit. A na początek. Także osoby, które dużo czasu spędzają przed komputerem, powinny pamiętać o dawce vit. A- naturalnie występującej !!!

Żródła:
– retinol: wątroba, masło, żółtko jaj, ser, tran, tłuste mleko… jako retinol więc, jest vit. A w produktach pochodzenia zwierzęcego: w tłuszczach.
– beta-karoten: warzywa i owoce żółte, pomarańczowe np. marchew, dynia, morele. Też w warzywach liściastych takich jak szpinak b-karoten może być przekształcany w retinol.

Vit. A zapewnia też dobry wygląd skóry. Retinol dobrze wnika w rogową warstwę naskórka biorąc też udział w jego tworzeniu.
Jest antyoksydantem- neutralizuje szkodliwe wolne rodniki

KIEDY WZRASTA ZAPOTRZEBOWANIE:

– gdy dieta jest uboga w czerwone i żółte warzywa i owoce szczególnie u nastolatków w czasie gwałtownego wzrostu i u osób starszych gdy brak apetytu
– gdy regularnie (nawet niewielkich ilościach) spożywany jest alkohol
– gdy dieta wegańska
– przy obfitych lub bolesnych miesiączkach lub ZNPM
– gdy palisz lub mieszkasz na skażonym terenie
– gdy cukrzyca lub niedoczynność tarczycy
– gdy ciąża i karmienie piersią

CZY NADMIAR MOŻE BYĆ SZKODLIWY?

Nadmiar może powodować powiększenie wątroby, nudności, bóle głowy, bóle brzucha, brak apetytu, światłowstręt, wypadanie włosów.
Prowitamina A gdy przez dłuższy czas pijemy sok z marchwi wpłynie na żółte zabarwienie skóry- znika po odstawieniu karotenoidów.

KORZYSTNE POŁĄCZENIE:
vit. A działa skuteczniej w obecności białka, witamin z grupy B, witamin C, D, E, wapnia, fosforu i cynku.
Cynk jest niezbędny do uwalniania wit. A z jej rezerw.

PRZYPOMINAM!!!!

WITAMINY A, D, E, K- SĄ ROZPUSZCZALNE W TŁUSZCZACH I ONE KUMULUJĄ SIĘ W ORGANIŻMIE
WIĘC NIE MOŻNA PRZESADZAĆ!!!!

POLECAM PRZEKĄSKĘ : GARŚĆ SUSZONYCH MOREL- NAJLEPIEJ TYCH SUSZONYCH NA SŁOŃCU BY NIE BYŁO ŚRODKÓW KONSERWUJĄCYCH!!!

10 SZTUK = 160 KCAL

wita

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

EnglishItalianPolish