662-459-404 [email protected]
Figi

trochę info o figach

Szybka sałatka z figami
autor: Maja Skorupska –

Sałatka z figami
Szybka sałatka z figami jest pełnowartościowa – dostarczy energii na dłuższy czas. Bogata w białko, błonnik i witaminy, świetna jako kompletny posiłek w ciągu dnia albo wieczorem, szczególnie jeżeli dopełnimy ją pełno zbożowym pieczywem.

czas przygotowania: 10 minut
składniki (dla 4 osób):

4 dojrzałe figi
4-6 plasterków szynki parmeńskiej, prosciutto, albo innej długodojrzewającej
mozzarella buffalo, pokrojona na kawałki
2-3 garści rukoli
kilkanaście listków bazylii
oliwa
dressing:
oliwa extra virgin
sok z jednej cytryny
1-2 łyżki płynnego miodu
sól, pieprz

Sposób przygotowania:
Wymieszaj składniki dressingu w miseczce: oliwę z sokiem z cytryny, miodem, szczyptą soli i pieprzu, odstaw.
Figi natnij w krzyżyk, ale nie docinając do końca, lekko rozchyl palcami. Na patelni rozgrzej 2-3 łyżki oliwy, podsmaż kawałki szynki, przełóż je na talerzyk. Na gorący tłuszcz, który został od smażenia wlej dressing, podgrzewaj go przez 1 minutę i zlej z powrotem do miseczki.
W dużej misce ułóż umytą i osuszoną rukolę, na niej figi, w środku owoców umieść poszarpane kawałki szynki i kawałki mozzarelli, na nich listki bazylii. Polej całość dressingiem i podawaj ze świeżym pieczywem.
Szybka sałatka z figami gotowa!
Figi. Właściwości odżywcze
Dlaczego warto włączyć figi do menu? Odpowiada Katarzyna Wroniak- Dyrektor Departamentu Jakości – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w Bio Planet S.A.
Figi rosnące na okazałym, rozłożystym drzewie figowca, w wielu kulturach uznawane są za symbol płodności i wiecznej młodości. Już w czasach starożytnych były podstawą jadłospisów gladiatorów przygotowujących się do igrzysk. Szczególnie w formie suszonej stanowią skoncentrowaną mieszankę witamin i składników mineralnych, a od kilku lat są coraz bardziej popularnym, łatwo dostępnym, naturalnie słodkim i odżywczym składnikiem diety. Nie bez powodu uznawane są za najlepsze roślinne źródło wapnia, gdyż jego zawartość w 100 g suszonych fig porównywalna jest z ilością zawartą w szklance mleka. Jest to szczególnie cenna informacja dla osób unikających nabiału i będących na diecie wegańskiej. Dodatkowo figi zawierają pierwiastki takie jak: fosfor, cynk i miedź oraz stanowią najlepsze źródło błonnika pokarmowego spośród wszystkich suszonych owoców. Regularne spożywanie fig pomaga w prawidłowej pracy przewodu pokarmowego, zapobiegając zaparciom, a dzięki zawartym w nich związkom o charakterze antyoksydacyjnym, pozwala zachować dobrą kondycję skóry, opóźniając jej starzenie. Figi świeże oraz suszone można spożywać w formie przekąski lub jako składnik wielu potraw: sałatek, deserów oraz ciast. Warto pamiętać, że idealnie komponują się jako słodki dodatek do wieprzowiny lub dziczyzny.

Więcej na temat fig przeczytacie w numerze 1/2018 Biokuriera w artykule “5 faktów o figach” przygotowanym przez Joannę i Michała Litwińskich z bloga Ze zdrowiem mi do smaku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishItalianPolish