662-459-404 [email protected]
Sezam Kalorie Wartosci Odzywcze

Sezam, zdrowa pyszność

Drobny i niepozorny, ale kryje w sobie wielką moc witamin i minerałów. Sezam, bo o nim mowa, ma wiele właściwości leczniczych. Co warto o nim wiedzieć?

Sezam znany jest od wieków. Używano go już w starożytnych Indiach, ale dopiero w XVII wieku odkryto jego właściwości prozdrowotne. W Polsce kojarzony jest przede wszystkim z pieczywem oraz słodkimi przysmakami, sezamkami oraz chałwą. Coraz większą popularność zdobywa jednak olej sezamowy. Oczywiście łatwo dostępne są też ziarna.

Jest kilka odmian sezamu, z których najpopularniejsze to biała i czarna. Wszystkie mają jedną wspólną cechę – są bardzo odporne na jełczenie, co zawdzięczają obecności sezamolu i sezamoliny. To naturalne przeciwutleniacze, które korzystnie wpływają na organizm: chronią wątrobę przed działaniem toksycznych substancji oraz skórę przed szkodliwym działem promieniowania UV, jak również wykazują działanie antynowotworowe.

Sezam – bogactwo minerałów

W drobnych ziarnach sezamu kryje się całe mnóstwo fitosteroli. Gdy w II połowie XX wieku odkryto, że w znacznym stopniu redukują poziom cholesterolu całkowitego i frakcji LDL we krwi, zaczęto mówić o nich w kontekście profilaktyki choroby niedokrwiennej serca. Sezam ma zatem korzystny wpływ na układ krwionośny. Zapobiega powstawaniu zakrzepów i obniża ciśnienie tętnicze.

W sezamie znajduje się duża ilość wapnia, pierwiastka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest potrzebny, by kości i zęby były mocne, a serce pracowało bez zarzutu. Prawidłowa ilość tego pierwiastka zapobiega ponadto osteoporozie. Małe ziarna sezamu kryją w sobie zdecydowanie więcej wapnia niż szklanka mleka.


W 100 gramach sezamu obecnych jest 975 mg wapnia.

W sezamie obecny jest również magnez, i to w bardzo imponującej dawce. Minerał ten przywraca równowagę psychiczną, pomaga zmniejszyć skutki stresu, koi nerwy. Z kolei zawarta w złotych ziarnach miedź wzmacnia naczynia krwionośne, kości i stawy. Redukuje również ból i zmniejsza opuchliznę. Okłady z oleju sezamowego poleca się przy reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Sezam dostarcza również błonnika, co korzystnie wpływa na układ trawienny. Redukuje zaparcia i wspiera przemianę materii. Usprawnia pracę wątroby, śledziony i trzustki.

Sezam a zdrowie

Ze względu na cały szereg obecnych w sezamie witamin i minerałów, uznaje się, że jest to roślina o wielu właściwością prozdrowotnych.
•Wspomaga wątrobę w usuwaniu toksyn z organizmu, niweluje skutki spożywania alkoholu.
•Łagodzi skutki stresu. Działa uspokajająco.
•Reguluje funkcjonowanie mięśni.
•Wykazuje działanie antynowotworowe.
•Ze względu na dużą ilość żelaza (zwłaszcza w sezamie czarnym), wspomaga leczenie anemii i jest pożądanym składnikiem w diecie rekonwalescentów.
•Stanowi bardzo dobre źródło białka, co jest bardzo cenną informacją dla wegetarian i wegan.

Olej sezamowy – skuteczny sposób na piękną skórę

Olej sezamowy otrzymuje się poprzez tłoczenie na zimno nasion sezamu. Ma kolor ciemnożółty, łagodny zapach i lekko orzechowy smak. Jest niezwykle popularny w Azji, gdzie stosuje się go zarówno w kuchni, kosmetyce, jak i w medycynie naturalnej. Nie nadaje się do smażenia, używa się go głównie do sałatek i potraw gotowanych.

Olej sezamowy to naturalny lek na nadciśnienie tętnicze. Obecne w nim składniki wzmacniają serce i pozytywnie wpływają na układ nerwowy. Przemysł kosmetyczny stosuje go przede wszystkim do masażu. Można go również dodawać do kąpieli oraz kremów dedykowanych skórze suchej, dojrzałej i wrażliwej.

O oleju sezamowym często przypomina się latem. Dlaczego? Otóż zawiera on naturalne współczynniki ochrony przed słońcem. Chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV, zapobiega powstawaniu zmarszczek i przebarwień. Regularne stosowanie oleju sezamowego bezpośrednio na skórę zmniejsza ryzyko rozwoju groźnego raka skóry, czerniaka.

Zwolennicy naturalnych kosmetyków podpowiadają, że dodatek oleju sezamowego pomaga skutecznie oczyścić cerę. Zapobiega powstawaniu wyprysków, dodatkowo neutralizuje toksyny kumulujące się na powierzchni skóry twarzy. Pomaga zachować jasną i promienną skórę, którą dodatkowo uelastycznia i zmiękcza. Leczy otarcia i zadrapania oraz skutecznie zmiękcza popękane pięty (o ile jest stosowany regularnie).


Olej sezamowy posada również właściwości rozgrzewające, stąd bardzo ostrożnie muszą go stosować osoby z rozszerzonymi naczynkami.

Lśniące włosy? Naturalnie!

Ziarna sezamu, choć bardzo drobne, są niezwykle bogate w witaminy i minerały. Korzystnie działają one nie tylko na zdrowie i skórę, ale też włosy i paznokcie. Jego stosowanie wspomaga ich wzrost i doskonale odżywia. Obecne w oleju sezamowym kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6 przenikają do cebulek włosów i solidnie je wzmacniają. Stosowany do masażu skóry głowy, pobudza krążenie krwi, a jego działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne zapobiega przykrym dolegliwościom, m.in. koi podrażnienia i zwalcza łupież.

Stosowanie oleju sezamowego powinny rozważyć osoby, których włosy są suche, zniszczone, pozbawione blasku. Jego codzienne wcieranie w skórę głowy zapobiega również przedwczesnemu siwieniu, gdyż kosmetyk ten słynie ze swoich właściwości przyciemniających.

Olej sezamowy można łączyć z olejem migdałowym lub oliwą. Jest to kosmetyk bardzo wydajny, bo wystarczy stosować jedynie kilka jego kropel.

Sezam w kuchni

W kuchni azjatyckiej sezam oraz pozyskiwany z niego olej są bardzo popularne. Drobne ziarna je się na surowo lub prażone. W Polsce najczęściej dodaje się je do pieczonego chleba lub bułek.

W krajach Bliskiego Wschodu powszechnie stosowana jest pasta sezamowa, tahini. Pełni funkcję masła, dodaje się ją do hummusu i baba ghanoush.

W Japonii w codziennej diecie wykorzystuje się sól sezamową, gomasio. To połączenie uprażonych ziaren sezamu oraz soli morskiej. Stosuje się ją w czasie przygotowywania wielu potraw gotowanych, smażonych i pieczonych.

Warto wiedzieć, że:
1.W sklepach dostępne są niełuskane oraz łuskane ziarna sezamu. Te pierwsze należy przechowywać w suchym i ciemnym miejscu, w szczelnym pojemniku. Jeśli posiadamy ziarna wyłuskane, wówczas należy trzymać je w lodówce.
2.Najlepiej jest ziarna sezamu zmielić tuż przed spożyciem. Można je również podprażyć lub namoczyć.
3.Olej sezamowy wyróżnia się bardzo dużą trwałością.
4.Wybierając sezam lub (produkty na jego bazie) z certyfikatem masz gwarancję, że w uprawach nie stosowano chemicznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych a cały proces produkcji (od ziarenka do sklepowej półki) podlegał kontroli (czytaj: Jak działa certyfikacja ekologiczna? Krok po kroku)

Sezam i olej sezamowy nadal są w Polsce mało znane. I choć mamy wiele naszych rodzimy skarbów natury, choćby olej lniany czy czarnuszkę, warto sięgnąć również po nieco bardziej egzotyczne specyfiki.

Agnieszka Gotówka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishItalianPolish