662-459-404 [email protected]
Braz1

Selen

SELEN- ogłoszony jako główny mikroelement przeciwstarzeniowy.
Wraz z witaminą E uczestniczy w unieszkodliwianiu wolnych rodników i usuwaniu z organizmu toksyn takich jak kadm, ołów, rtęć.
Selen chroni też przed infekcjami.
Pobudza energię.
Łagodzi objawy menopauzy u kobiet.
Bierze udział w ochronie przed pewnymi przewlekłymi chorobami jak zapalenie stawów.

DOSTĘPNOŚĆ W POŻYWIENIU
W naturze występuje w glebie. Jego zawartość różni się w zależności od regionu świata. Na obszarach ubogich w selen dodaje się go czasem do karmy dla zwierząt. W rezultacie zawartość w żywności jest zmienna.
Zawartość selenu w roślinach jest niska.

– orzechy brazylijskie 102mcg/100g
– przegrzebki 82mcg/100g
– ostrygi 53mcg/100g
– ziarna zbóż 12mcg/100g
– jajka (zależnie od pokarmu kury) 6-60mcg/100g
– mleko (zależnie od pokarmu krowy) 0,5-5 mcg/100g

JEŚLI SPOŻYWASZ ZBYT MAŁO
Może być powodem męczliwości, zwiększonej podatności na infekcję, przedwczesne starzenie się, utratę płodności- szczególnie u mężczyzn.

KIEDY WZRASTA ZAPOTRZEBOWANIE
– jeżeli mieszkasz na terenach niedoboru selenu w glebie
– jeżeli jesteś mężczyzną- cynk, selen – tracony w płynie nasiennym

CZY NADMIAR MOŻE BYĆ SZKODLIWY!!!!
Selen jest BARDZO TOKSYCZNYM PIERWIASTKIEM!!!
Nadmiar może powodować: wypadanie włosów, próchnicę zębów, zmiany w paznokciach jak łamliwość, bladość białe plamki, a nawet utratę paznokci.
Może też wystąpić : brak apetytu, z uczuciem kwaśnego smaku w ustach (powodem tego objawu może być TEŻ refluks żołądkowo-przełykowy, zawsze wtedy zgłosić się trzeba do gastroenterologa- gdy to nie powód nadmiernego łykania selenu). Drętwienie i utrata czucia w dłoniach i stopach (lepiej zgłosić się do neurologa jeśli występuje bez łykania selenu ).
Ale w przypadku chęci zażywania selenu w tabletkach, powiadomić o takim zamiarze swojego lekarza!!!

KORZYSTNE POŁĄCZENIE
z witaminą E

STOSOWANIE SUPLEMENTACJI
Toksyczne działanie selenu jest zmienne, zależne od tego, w jakiej postaci jest zażywany.
Bardziej wskazane są związki organiczne selenu: selenocysteina i selenometionina. Są one mniej toksyczne, niż selenian sodu, który z kolei nie powinien być zażywany równocześnie z witaminą C.
Osoby mające uczulenie na drożdże powinny sprawdzić czy produkt, który wybrały, ich nie zawiera, ponieważ niektóre preparaty selenowe uzyskiwane są właśnie z drożdży.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishItalianPolish