662-459-404 [email protected]
Kiwi

Kiwi

KIWIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII 馃榾

Z kiwi musz膮 zrezygnowa膰 alergicy i ci, kt贸rzy cierpi膮 na tzw. nietolerancj臋 fruktozy. Je艣li kto艣 ma tzw. alergi臋 krzy偶ow膮, powinien uwa偶a膰 na ten owoc. U os贸b uczulonych na lateks, bardzo prawdopodobnie, 偶e po zjedzeniu kiwi, banana lub awokado, wyst膮pi reakcja uczuleniowa.

Koktajl orze藕wiaj膮cy
鈥 5-6 r贸偶yczek surowego broku艂a
-1 owoc kiwi
鈥 1 pomara艅cza
– 200 ml jogurtu naturalnego lub wody

Kiwi fruit on wooden background with copy space

Ro艣lina wydaj膮ca owoce kiwi pochodzi z Chin, gdzie ju偶 tysi膮c lat temu by艂a znana pod nazw膮 yang tao. W tej chwili kiwi uprawia si臋 w Nowej Zelandii, a tak偶e Australii, USA, Chile, Po艂udniowej Afryce i nad Morzem 艢r贸dziemnym. Obecna nazwa pojawi艂a si臋 dopiero w XX wieku, a wzi臋艂a si臋 od sk贸rki owocu, przypominaj膮cej upierzenie ptaka kiwi, wyst臋puj膮cego w Nowej Zelandii.

Owoc kiwi 鈥 kalorie. Ile kalorii ma kiwi?
Kiwi jest niskokaloryczne. Jeden owoc zawiera oko艂o 40-50 kcal. 100g kiwi to oko艂o 60 kcal. i a偶 2g b艂onnika.

Ze wzgl臋du na swoje wyj膮tkowe walory od偶ywcze owoc kiwi zaliczany jest do grupy tzw. superfoods. W ten spos贸b nazywana jest 偶ywno艣膰, kt贸rej spo偶ywanie ma bardzo korzystny wp艂yw na zdrowie.

Jakie witaminy ma kiwi?
Owoce kiwi zawieraj膮 mn贸stwo witamin z grupy B oraz witaminy C, K i E.
Jedna sztuka pokrywa dzienne zapotrzebowanie doros艂ego cz艂owieka na witamin臋 C.
Za szczeg贸lne w艂a艣ciwo艣ci kiwi, odpowiedzialna jest witamina E, kt贸rej wyst臋powanie w innych owocach nale偶y do rzadko艣ci. Witamina E to naturalny antyoksydant, chroni膮cy kom贸rki przed wolnymi rodnikami i procesem starzenia.
Kiwi stanowi doskona艂e 藕r贸d艂o kwasu foliowego, karotenoid贸w i potasu, stabilizuj膮cego ci艣nienie krwi i reguluj膮cego rytm serca.
Jedz膮c te owoce dostarczamy do naszego organizmu tak偶e magnez, mied藕, wap艅 i mangan.
Ciekawostka: Kiwi bardzo dobrze zachowuje warto艣ci od偶ywcze i znosi d艂ugie przechowywanie. Nawet po 6 miesi膮cach przechowywania pozostaje w nim oko艂o 90% witaminy C.
Czytaj te偶: Biotyna (witamina H) – w艂a艣ciwo艣ci, dzia艂anie, wyst臋powanie, dawkowanie

Fresh kiwi fruits on stone table

Kiwi 鈥 w艂a艣ciwo艣ci od偶ywcze
Zar贸wno mi膮偶sz, jak r贸wnie偶 pestki kiwi zawieraj膮 cenne sk艂adniki od偶ywcze.
W pestkach znajduj膮 si臋 kwasy Omega-3, kt贸re nie tylko spowalniaj膮 starzenie si臋 kom贸rek, ale wp艂ywaj膮 pozytywnie na uk艂ad krwiono艣ny. To one obni偶aj膮 ryzyko zawa艂u serca i wzmacniaj膮 pami臋膰.
Ze wzgl臋du na bogate warto艣ci od偶ywcze, kiwi znalaz艂o szerokie zastosowanie w przemy艣le kosmetycznym. Te owoce wykorzystuje si臋 w produkcji szampon贸w, 偶eli do k膮pieli, balsam贸w do ust i wielu innych kosmetyk贸w. Pestki kiwi, wykorzystuje si臋 do produkcji peeling贸w, a kwasy zawarte w owocach maj膮 zastosowanie w kremach i maseczkach.
Kiwi warto艣ci od偶ywcze (w 100 g): bia艂ko og贸艂em – 1.14 g, b艂onnik – 3.0 g, t艂uszcz – 0.52 g, warto艣膰 energetyczna – 61 kcal, w臋glowodany – 14.66 g (w tym cukry proste 8.99)
Kiwi witaminy (w 100g): Kwas foliowy – 25 碌g, Niacyna – 0.341 mg, Ryboflawina 鈥 0.025 mg, Tiamina 鈥 0.027 mg, Witamina A 鈥 87 IU, Witamina B6 – 0.063 mg, Witamina C 鈥 92.7 mg, Witamina E 鈥 1.46 mg, Witamina K – 40.3 碌g
Kiwi minera艂y (w 100g): Cynk – 0.14 mg, Fosfor – 34 mg , Magnez – 17 mg, Potas – 312 mg, S贸d 鈥 3 mg , Wap艅 鈥 34 mg, 呕elazo – 0.31 mg

Owoc kiwi – w艂a艣ciwo艣ci zdrowotne
Regularne jedzenie owoc贸w kiwi ma niezwykle pozytywny wp艂yw dla zdrowia cz艂owieka.
Zawarte w tych owocach przeciwutleniacze i witaminy chroni膮 wzrok przed uszkodzeniem i mog膮 ocali膰 oczy przed jaskr膮, za膰m膮 i zwyrodnieniem plamki 偶贸艂tej.
Spo偶ywanie owoc贸w kiwi wp艂ywa na popraw臋 jako艣ci snu oraz obni偶enie poziomu z艂ego cholesterolu we krwi nawet o 15 proc., przy jednoczesnym zwi臋kszeniu poziomu dobrego cholesterolu.
Systematyczna konsumpcja owoc贸w kiwi mo偶e 艂agodzi膰 objawy astmy i korzystnie wp艂ywa膰 na perystaltyk臋 jelit, redukuj膮c dolegliwo艣ci uk艂adu pokarmowego.
Owoce zawieraj膮 du偶o b艂onnika, pomocnego w zaparciach.
Owoce maj膮 te偶 w艂a艣ciwo艣ci moczop臋dne, pobudzaj膮ce wydalanie z organizmu sodu i wody.
Owoce kiwi, dzi臋ki zawarto艣ci serotoniny, mog膮 mie膰 dzia艂anie antydepresyjne. Inozytol, alkohol cukrowy zawarty w kiwi, mo偶e by膰 wykorzystywany w leczeniu depresji.
Wiadomo, 偶e regularne spo偶ywanie owoc贸w kiwi dobroczynnie wp艂ywa na koncentracj臋 i sprawno艣膰 umys艂ow膮. Dzi臋ki du偶ej zawarto艣ci potasu, systematycznie spo偶ywane owce kiwi maj膮 wp艂yw na dotlenienie m贸ne w zwyk艂ej diecie, hamuj膮 sklejanie si臋 p艂ytek krwi, w zwi膮zku z czym zapobiegaj膮 zakrzepom. Co wi臋cej, obni偶aj膮 poziom tr贸jgliceryd贸w.

AUTOR: Bruno Brze艣ci艅ski

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

EnglishItalianPolish